יריעות סיבי פחמן: הפתרון המתבקש

עד לפני שנים ספורות, הפתרון של חיזוק מבנים בעזרת יריעות פחמן נחשב לפתרון מהפכני שהשימוש בו מתאים במקרים ספציפיים. בשאר המקרים, ברירת המחדל הייתה חיזוק באמצעות פלדה או בטון. כיום, מדובר בפתרון סטנדרטי ומתבקש בשורה ארוכה של מקרים, פתרון שיש לבחון אותו כחלופה מרכזית מול השיטות המסורתיות כמעט בכל פרויקט.

חמישה מקרים שבהם יריעות סיבי פחמן הן הפתרון הטוב ביותר

יריעות סיבי פחמן הן חלופה מתבקשת כמעט בכל פרויקט של חיזוק מבנים, אך יש מקרים שבהם חיזוק בעזרת יריעות סיבי פחמן הוא היחיד האפשרי, או שהוא בעל יתרונות מוחצים מול הפתרונות המסורתיים של חיזוק בקורות פלדה או זיון בבטון.

הינה חמישה מקרים שבהם היתרונות של יריעות סיבי פחמן בולטים במיוחד.

1. רגולציה שאינה מאפשרת הנמכת תקרה

המשמעות של חיזוק תקרה בעזרת קורות פלדה (רלסים) היא שגובה התקרה מצטמצם. לקורות פלדה נפח משמעותי, ויישומן מתחת לתקרה קיימת מצמצם את גובה התקרה בפועל. יש מקרים שבהם מדובר בעיקר בחיסרון אדריכלי-אסתטי, אך יש מקרים שבהם הנמכת תקרה כלל אינה אפשרית, בשל מגבלות רגולטוריות.

כך, למשל, בחניונים. במרבית המקרים חניונים מתוכננים בהתאם לתקן המינימלי של גובה תקרה, וזאת כדי להרוויח עוד מקום בבניין. כאשר מתעורר צורך לחזק תקרה של חניון, שימוש בקורות פלדה כלל אינו אפשרי שכן הוא יצמצם את גובה התקרה לגובה הנמוך מהתקן המותר. במקרה זה שימוש ביריעות סיבי פחמן, שאינו מנמיך את התקרה ביותר ממילימטרים ספורים, הוא פתרון מתבקש.

רגולציה הנוגעת לגובה תקרה אינה אופיינית רק לחניונים. כך, למשל, לחדרי ניתוח תקן קבוע לגובה תקרה מינימלי, ובמקרה שבו נדרש חיזוק לתקרה של חדר ניתוח, שימוש בקורות פלדה אינו אפשרי – אך שימוש ביריעות פחמן בהחלט כן [case stady לדוגמה].

2. גיאומטריה מורכבת או עגולה של מבנה

קורות ברזל הן חומר קשיח. לכן, כאשר נדרשים לחזק תקרה בעלת מבנה גיאומטרי ייחודי, או כאשר נדרשים לחזק עמוד תמיכה בעל גיאומטריה מעוגלת, שימוש בקורות פלדה הוא קשה ליישום עד בלתי אפשרי.

יריעות סיבי פחמן, לעומת זאת, הן חומר גמיש שאפשר ליישם אותו בקלות גם כאשר המבנה הגיאומטרי מורכב. קיר או תקרה בעלי זוויות חדות ומרובות, או מבנה עם אלמנטים אליפטיים, אינם מהווים מחסום בפני יריעות פחמן.

זו, למשל, הסיבה לכך שחיזוק על ידי כליאת בטון, לאלמנט מעוגל כמו עמוד תמך, נעשה היום באופן שוטף על ידי יריעות סיבי פחמן הנכרכות סביבו.

3. מבנים הסמוכים לים או נמצאים במגע עם מים

אחד החסרונות של קורות פלדה הוא היותן רגישות לתהליכי קורוזיה – תהליך כימי הרסני שפוגע בקורות. לכן, חיזוק מבנים שבאים במגע עם נוזלים או מבנים הסמוכים לים, באמצעות קורות פלדה, מצריך תחזוקה מתמשכת ויקרה.

יריעות סיבי פחמן, לעומת זאת, אינן רגישות לקורוזיה, ולא נדרשים תהליכי תחזוקה גם אם מדובר במבנה הסמוך לים או במבנה שנועד לשימוש בנוזלים – כמו מכלי אחסון לחומרים כימיקליים.

4. חיזוק סייסמי – הגנה מפני רעידות אדמה

אחת הדרכים המקובלות להתמודד עם רעידת אדמה עלולה להיתפס כנוגדת את ההיגיון: במקום לחזק מבנה באופן קשיח, דווקא לאפשר לו גמישות. מבנה שיכול לנוע בזמן רעידת אדמה הוא למעשה מבנה יציב יותר ממבנה קשיח.

בעוד קורות פלדה ובטון הם חומרים פלסטיים (קשיחים), יריעות סיבי פחמן הן חומר אלסטי (גמיש). חיזוק מבנה בעזרת יריעות סיבי פחמן מאפשר תנודתיות מסוימת למבנה, הנקבעת על ידי המהנדסים, כזו שתורמת לעמידות שלו בפני רעידות אדמה.

5. נסיבות חריגות בשטח

שימוש בקורות פלדה מחייב עבודה עם כלי ריתוך היוצרים ניצוצות. בחלק מאתרי העבודה קיימים כללים נוקשים הנוגעים לבטיחות אש – למשל בעבודה במפעלים שבהם נעשה שימוש בחומרים מסוכנים או דליקים.

נוסף על כך, חיזוק בקורות פלדה או זיון בבטון מחייבים עבודה עם כלי צמ"ה כבדים. בחלק מאתרי העבודה אין נגישות לכלים כאלה.

חיזוק באמצעות יריעות פחמן אינו מצריך שימוש בכלי צמ"ה, אינו מצריך ריתוך, ואפשר להשתמש בו כמעט בכל אתר עבודה – עם מינימום הפרעות וללא מטרדי רעש וזיהום אוויר.

 

סיכום: יריעות סיבי פחמן – זה כבר מזמן לא למקרים מיוחדים

שימוש ביריעות סיבי פחמן לצורך חיזוק מבנים הוא פתרון מתבקש בשורה ארוכה של מקרים. למעשה, זהו הפתרון הראשון שיש לשקול, למעט אם עולה צורך מיוחד בחיזוק דווקא באמצעות קורות פלדה או על ידי זיון בבטון – למשל כאשר נדרש חיזוק לעומסים קיצוניים.

זהו פתרון אלגנטי, רב עוצמה, עם יתרונות ברורים הנובעים מהיותו חומר אלסטי, קל משקל, נוח לעבודה ודק מאוד. ברוב המקרים זהו גם פתרון משתלם יותר כלכלית, שכן הוא מאפשר עבודה מהירה יותר, במינימום הפרעות וללא צורך בעלויות נלוות גבוהות.

אהבתם? שתפו!

על מה עוד תרצה לקרוא?