להיות בחוד החנית של ההנדסה האזרחית: יום עיון מקצועי בנושא "דריכת אחר"

בתמונה: פרישת כבלי הפלדה לאורך התקרה בטרם יציקת הבטון ומתיחת (דריכת) הכבלים. קרדיט לתמונה: בנין הארץ

הטכנולוגיה של "דריכות אחר" משנה את פני תחום ההנדסה האזרחית, בעולם ובישראל. ב-29.6.22 יתקיים יום עיון מקצועי עבור מהנדסים ומנהלי פרויקטים, בחסות איגוד המהנדסים ובנין הארץ. הזדרזו להירשם

תחום ההנדסה האזרחית, הנחשב לתחום שמרני, נמצא בקפיצה טכנולוגית בשני העשורים האחרונים. שימוש בחומרים מרוכבים, כמו יריעות סיבי פחמן (CFRP), יישום טכנולוגיות של דריכות קדם ודריכות אחר, כמו גם כלי מדידה חדשניים, מציעים יתרונות משמעותיים ביישום וחיסכון בעלויות ומשנים את פני התחום. אחת ממטרות מרכז הידע היא להשאיר את המהנדסים, המתכננים ומנהלי הפרויקטים מעודכנים בטכנולוגיות וביישום שלהן, ובכלל כך לקיים ימי עיון מקצועיים.

סוגי דריכת בטון: דריכת קדם ודריכת אחר

בטון דרוך הוא טכנולוגיה מתקדמת של בטון מזוין, המתקבל משילוב רשתות או מוטות פלדה או חומר אלסטי אחר עם הבטון, היוצרים יחד חומר חזק במיוחד בעל כושר התנגדות לסוגים שונים של מאמצים, המעניק לו תפקיד מרכזי בבנייה של מבנים גבוהים או מבנים המתפרשים על פני שטח גדול. לאחר יציקת הבטון, נמתחים או נדרכים כבלי הפלדה ליצירת עומס מלאכותי על האלמנט, אשר מתנגד לעומסי השימוש של האלמנט ולמעשה מקזז את חלקם.

ישנן שתי שיטות עיקריות של בטון דרוך: דריכת קדם (Pre Tensioning), שבה מיוצרות קורות הבטון המזוין במפעל בטון, והן מגיעות לאתר כשהן יצוקות ודרוכות. קורות מבטון דרוך משמשות בדרך כלל לבניית גשרים או לקירוי הנושא עומסים גדולים על פני מפתחים גדולים. שיטה נוספת, ההולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות, היא דריכת אחר של בטון (Post Tensioning).

בתמונה: דריכת אחר של בטון מתאימה לקירוי מבנים בעלי מפתחים גדולים כגון מבני ציבור, מבני מסחר ותעשייה. קרדיט לצילום: בנין הארץ.
בתמונה: דריכת אחר של בטון מתאימה לקירוי מבנים בעלי מפתחים גדולים כגון מבני ציבור, מבני מסחר ותעשייה. קרדיט לצילום: בנין הארץ.

דריכת אחר: יישום מדויק מאפשר יתרונות רבים

דריכת אחר של בטון (Post Tensioning) היא שיטה שבה הבטון אינו מגיע מוכן ודרוך מראש, אלא נוצר באתר הבנייה עצמו. בטכנולוגיה זו, הדורשת תכנון קפדני, שימוש בתוכנות מחשב מיוחדות ויישום קפדני ומקצועי במיוחד, מונחים כבלי הפלדה על גבי סולמות, שרוולי מתכת או צינורות פח, בטרם יציקת הבטון, והם נדרכים (נמתחים) רק לאחר שהבטון שנוצק התקשה והתחזק.

השימוש בשיטה זו מאפשר את הקטנת עובי התקרה, כמו גם את הפחתת כמויות הבטון והפלדה שבהן צריך להשתמש על מנת להגיע לחוזק הרצוי. כמו כן, באמצעות תקרות דרוכות אפשר לגשר בקלות על פני מפתחים גדולים ולהוריד את מספר עמודי התמיכה הנדרשים. בהשוואה לשיטות בנייה אחרות, אלמנטים דרוכים בדריכת אחר עמידים יותר בפני רעידות אדמה, לא נסדקים ואטומים יותר למים, וכתוצאה מכך בעלי יכולת להחזיק מעמד זמן רב יותר.

יום עיון מקצועי של איגוד המהנדסים ובנין הארץ

יום עיון מקצועי ראשון מסוגו בנושא דריכות אחר של בטון יתקיים ב-29.6 בחסות איגוד המהנדסים ובנין הארץ, המפעילה את מרכז הידע למהנדסים. ביום העיון, יציגו מיטב המהנדסים והמנהלים את הפיתוחים האחרונים בתחום, את הפוטנציאל של תכנון וביצוע תקרות דרוכות בדריכת אחר, את עקרונות התכנון והביצוע של שיטה זו ואת הדרכים ליישום נכון ומדויק שלה.

בין השאר, ירצו המהנדס נחום יחזקאל על יתרונות הבטון הדרוך, דורון קורמן על יבוא כבלים מחו"ל, מני הסהס, מנהל תחום הדריכות בבנין הארץ, ירצה על יעילות תפעולית וחדשנות בעולם הדריכות, מהנדס כורש חלפרי מ"ארמה מהנדסים" יציג נקודות לציון בתכנון ובביצוע של דריכות אחר, דידי ליבי, מנכ"ל סקאן אין, יציג פן נוסף של השימוש בטכנולוגיות אלו ואת האופן שבו אפשר לבצע שינויי תשתית בתקרות דרוכות, ומהנדס זיו סלומון ירחיב על ההבדל בין שיטת Bonded (מודבקת) ובין שיטת Unbonded (בלתי מודבקת) בדריכות אחר.

בתמונה: מהנדס כורש חלפרי, שירצה ביום העיון על תכנון וביצוע של דריכות אחר. התמונה באדיבות המצולם.
בתמונה: מהנדס כורש חלפרי, שירצה ביום העיון על תכנון וביצוע של דריכות אחר. התמונה באדיבות המצולם.

איך נרשמים ליום העיון על דריכות אחר?

יום העיון מקצועי, שייערך בפתח תקווה ב-29.6.22, מיועד למהנדסים, מתכננים, יזמים ומנהלי פרויקטים. עלות ההרשמה ליום העיון, כולל ארוחת צוהריים, עומד על 190 ₪ (לחברי איגוד המהנדסים 150 ₪).

לחצו כאן לפרטים נוספים ולהרשמה – מספר המקומיות מוגבל

אהבתם? שתפו!

על מה עוד תרצה לקרוא?