חיזוק על ידי יריעות סיבי פחמן: חמש טעויות נפוצות ומסוכנות

חיזוק מבנים ביריעות פחמן הוא פתרון אשר צובר תאוצה רבה בשנים האחרונות, ומוכיח את עצמו כפתרון יעיל במיוחד. שימוש ביריעות פחמן שונה במהותו מהפתרונות המסורתיים של חיזוק מבנים ע"י הוספת קורות פלדה או עיבוי האלמנטים בבטון, ובניגוד לפתרונות אלה השימוש ביריעות פחמן מצריך רמת ביצוע גבוהה ומדויקת. דיוק זה הכרחי להבטחת העברת הכוחות הנדרשת ולהבטחת עבודת האלמנטים בצורה התואמת את תכנון המהנדס.

חמש טעויות נפוצות בחיזוק על ידי יריעות סיבי פחמן

הטעויות האפשריות ביישום חיזוק על ידי יריעות סיבי פחמן נחלקות למספר סוגים. נצביע על הטעויות הנפוצות ביותר ונדגים מדוע טעות שנראית זניחה עלולה להיות קריטית ומסוכנת, וכיצד אפשר להימנע ממנה.

  1. הצמדה לא מלאה למשטח

יריעות סיבי פחמן נכנסות לפעולה רק במצבי הקצה שבהם נדרש חיזוק. כך, למשל, במקרה שבו בוצע חיזוק תקרה בעזרת יריעות סיבי פחמן – כל עוד העומס על התקרה הוא העומס שתוכנן מלכתחילה, יריעות הפחמן אינן "נכנסות לפעולה". כאשר נוסף עומס מעבר לעומס שתוכנן – היריעות נכנסות לפעולה ומשמשות תוספת חיזוק בפן התחתון של התקרה. אפשר לדמות זאת לשימוש בחבל בנג'י: כל עוד לא הגיע החבל לנקודה שבה הוא מתוכנן לבלום את הנפילה, אין לחבל משמעות. כאשר הוא מגיע לנקודת הקצה – החבל הוא ההבדל הדק שבין חיים למוות.

זו הסיבה לכך שבתהליך הדבקת היריעות לתקרה יש חשיבות רבה למגע מלא של היריעות עם שטח ההצמדה. אפילו קמטים קטנטנים או בועיות שנוצרות עקב הצמדה לא מוקפדת למשטח יכולים להשפיע על החיזוק, שכן הצטברות בועיות וקמטים אלה מפחיתה את חוזק ההדבקה, וכפועל יוצא גם משפיעה על העומס שהמשטח המחוזק יכול להכיל. התוצאה עלולה להיות כמו חבל בנג'י שמתוכנן לבלום את הנפילה רק מטר לאחר נקודת המגע עם הקרקע, כלומר: חסר משמעות לחלוטין.

אחד הפתרונות שמונעים את היווצרות בעיה הזו הוא מכונה הידראולית המצמידה את היריעות למשטח המחוזק באופן מלא, ללא בועיות או קמטים. כדאי לוודא שלחברה המבצעת יש מכונה הידראולית שכזו.

  1. הדבקה לא חזקה דיה

יריעות סיבי פחמן הן חומר חיזוק חיצוני לאלמנט המחוזק. לכן, איכות ההדבקה היא מרכיב קריטי ביכולת של היריעה לחזק את האלמנט ובעצם להפוך לחתך מרוכב המבטיח עבודה משותפת של כלל החומרים המרכיבים אותו, בדומה למצב שאותו רוצים להשיג בחיזוק בשיטות המסורתיות.

בחירה בדבק האפוקסי המתאים להדבקת היריעה, חישוב הכמויות המדויקות שלו ואופן ההדבקה עצמו קריטיים לביצוע הדבקה חזקה למשטח הבטון. הדבקה שאינה חזקה דיה, עקב אי דיוק בהכנה, בביצוע או באיכות החומרים ומינונם, עלולה לפגוע בהדבקת יריעות הפחמן ולא לספק את החתך המרוכב הנדרש.

כיצד אפשר לוודא הדבקה חזקה דיה? השיטה הטובה ביותר היא ביצוע בדיקת שליפה על ידי "מכונת שליפה". מכונת השליפה תולשת מקטע קטנטן מיריעת הפחמן, במקום ייעודי שתוכנן לכך מראש, ומחשבת את מידת הכוח הנדרשת לתלישה, כדי לוודא שההדבקה עומדת בדרישות המהנדס, מפרט היצרן והתקנים המתאימים.

כדאי לוודא שלקבלן המבצע את החיזוק יש מכונת שליפה על מנת לבדוק בשטח את חוזק ההדבקה ולוודא שההדבקה עומדת בתקנים הנדרשים.

  1. הצמדה לא ישירה לבטון

כאמור, הדבקת היריעות היא שלב קריטי ביישום היריעות. על מנת להבטיח את איכות החיזוק יש לייצר משטח הדבקה אופטימלי, כזה שלא יהיו בו נקודות תורפה שיפגמו בחיזוק כאשר נכנסות היריעות לפעולה. לכן, הכנת משטח ההדבקה לפני היישום קריטית לביצוע, כאשר המטרה היא לייצר פני בטון נקיים וחלקים, על ידי חישוף פני הבטון, הסרת חלקי בטון פגומים ותיקון סדקים, ולאר מכן החלקת בטון.

הצמדת היריעות ללא ביצוע תהליך מוקפד של שיוף והחלקה היא טעות נפוצה במיוחד. בין השאר, ההחלקה והשיוף נדרשים על מנת להסיר שכבות בטון מוחלשות אשר קיימות לעיתים דווקא בקצוות האלמנטים, כמו גם כדי להבטיח הדבקת היריעות למשטח איכותי בעל שטח פנים מלא ורציף. משטח הדבקה שהוא בעל נקודות תורפה עלול להשליך ישירות על החיזוק באמצעות יריעות פחמן.

  1. אי דיוק במסלול היישום

מילת המפתח ביישום יריעות סיבי פחמן היא: דיוק. הקבלן המבצע את הדבקת היריעות חייב לעשות זאת בהתאם למיקום המדויק שעליו הורו המהנדסים.

חלק מהחברות המיישמות את הפתרון של יריעות סיבי פחמן עובדות "לפי העין" או לפי סימון באמצעות מטר רץ. התוצאה היא חריגות ממסלול הדבקה שהותווה מראש, וזאת בשל העובדה שהמשטחים שאליהם מדביקים את היריעות לא תמיד ישרים ומהוקצעים כמו שהם נראים בשרטוטים. חריגה – ואפילו חריגה קלה – מהמסלול שקבעו המהנדסים עלולה להסתיים ביריעות שלא ייכנסו לפעולה ברגע הקריטי.

כדאי לוודא מול החברה המבצעת את מתודולוגיית סימול מסלולי ההדבקה שלה. כדאי לבחור בחברה המפעילה צוותי סימון בלייזר, שמסמנים באופן ברור ומדויק מאוד את מסלולי ההדבקה בפועל ומוודאים את ההתאמה המדויקת למסלול שקבעו המהנדסים.

  1. דיוק בהכנת הדבק האפוקסי בשטח

היישום של חומרים מרוכבים כמו יריעות פחמן מצריך, בדרך כלל, הכנת חומרים בשטח. כך, למשל, מתבצע בשטח ערבוב חומרים היוצרים את הדבק האפוקסי, והערבוב יוצר ריאקציה כימית נדרשת. ערבוב לא מדויק, כמויות לא נכונות, ואפילו הטמפרטורה במקום הערבוב – משפיעים על הריאקציה הכימית, ויכולים להאריך או לקצר אותה. המשמעות היא שהחומר המרוכב לא נוצר באופן שעליו הצביע היצרן.

חובה לוודא, לפני הזמנת חברה מבצעת, שיש בידיה את הכלים לערבוב מדויק בשטח, בהתאם להוראות היצרן, ותוך התחשבות בגורמים משתנים כמו טמפרטורה. הבנת האופן שבו יש לעבוד עם חומרים מרוכבים היא קריטית להצלחה.

סיכום: דיוק, דיוק ושוב דיוק

השימוש ביריעות פחמן לחיזוק מבנים הוא פתרון יעיל ביותר, המוכר בעולם כבר שנים רבות, ובשנים האחרונות צובר תאוצה רבה בענף הבנייה בישראל. עם זאת, הבחירה בפתרון זה מחייבת הקפדה רבה על איכות הביצוע, ולכן יש להקדיש תשומת לב רבה לבחירת הקבלן המבצע. קיומם של מכשור מתקדם, כוח אדם איכותי ובעל ניסיון ויכולת להפעיל בקרת תהליכים תוך כדי ולאחר העבודה הוא מרכיב קריטי בבחירת הקבלן המבצע.

 

אהבתם? שתפו!

על מה עוד תרצה לקרוא?