חיזוק מפעלים לרעידות אדמה: האתגר וההזדמנות

חיזוק מפעלים לרעידות אדמה: האתגר וההזדמנות

מאז שקרס בניין מגורים בחולון לעיני המצלמות, עלתה המודעות לחשיבות חיזוק מבנים בישראל. בכל זאת, רעידת אדמה משמעותית בישראל היא רק עניין של זמן: ישראל נמצאת באזור סיסמי פעיל שחווה לאורך ההיסטוריה רעידות אדמה משמעותיות. בצד הסכנות של קריסת מבנים ותשתיות בעקבות רעידות אדמה, קיימת סכנה נוספת: רעידות אדמה שיפגעו במפעלים ובמתקנים תעשייתיים העושים שימוש בחומרים מסוכנים. מה עושה המדינה בנדון, וכיצד יכולים בעלי מפעלים להתכונן באופן מיטבי לרעידת אדמה?

מפעלי חומרים מסוכנים ורעידות אדמה: חשש כפול

המשמעות של רעידת אדמה עבור מפעלים העושים שימוש בחומרים מסוכנים (מפעלי חומ"ס) היא סכנה כפולה.

ראשית, הסכנה לפגיעה בחיי אדם ובסביבה. כמדינה שבה ריכוזי אוכלוסייה נמצאים בסמוך למפעלים ולהתקנים תעשייתיים, כפי שאפשר לראות, למשל, באזור חיפה והקריות, אזור אשדוד ואזורי תעשייה נוספים, קיימת חשיבות להגן על חיי אדם. בעת רעידת אדמה בעוצמה בינונית ומעלה, צפויים להיפגע מבנים ומתקנים בתוך מפעלי חומ"ס שיגרמו לדליפות של חומרים מסוכנים, התלקחויות ונזקים נוספים, שעלולים להביא לנפגעים רבים במפעל ומחוצה לו.

בצד הסכנה הממשית לחיי אדם ולבריאות הציבור, קיימת גם סכנה פרטנית לבעלי המפעלים: פגיעה ביכולת של המפעל להמשיך לפעול, באופן מלא או חלקי. כפי שאפשר לראות מנזקי רעידות אדמה שכבר התרחשו בעולם, הפגיעה במפעלים יכולה לגרום להשבתת המפעל ולפגיעה משמעותית ברציפות התפקודית שלו, בין אם בעקבות קריסת קירות, שברים במתקנים או התבקעות והיסדקות של מכלים.

חיזוק מפעלים לרעידות אדמה: האתגר וההזדמנות

החדשות המעודדות: אפשר להיערך לנזקי רעידות אדמה על ידי שימוש בטכנולוגיות חיזוק שישפרו משמעותית את עמידותם של מפעלי חומ"ס לרעידות אדמה. כך, אפשר להקטין את ההסתברות לנפגעים ולהעלות את הסיכויים לרציפות תפקודית של המפעל.

מפעלי חומ"ס: היערכות ישראל לרעידות אדמה

מדינת ישראל ערה לחששות ולנזקים הצפויים בעקבות רעידות אדמה בקרבת מפעלי חומ"ס, כמו גם לאפשרות להיערך לחיזוק המפעלים ומתקניהם. בעשור האחרון החלה המדינה אף לנקוט פעולות מעשיות בנושא, בעיקר דרך רגולציה.

כך, למשל, ב-7.4.2010 אישרה ועדת שרים לענייני ההיערכות לטיפול ברעידות אדמה החלטת ממשלה בעניין "פעולות ומטלות של משרדי ממשלה ויחידות הסמך בנוגע להיערכות לטיפול ברעידות אדמה". בהתאם, המשרד להגנת הסביבה החל לקבוע למפעלים הרלוונטיים תנאים בהיתר רעלים, שיישומם יסייע בצמצום או במניעת אירועי חומרים מסוכנים בעקבות רעידת אדמה. המשמעות המעשית היא שעל מפעלים המסווגים כרלוונטיים לצאת לפרויקט חיזוק סיסמי לרעידות אדמה, כדי לקבל היתר רעלים ולהמשיך בתפקוד.

חיזוק מפעלי חומ"ס: המשמעות עבור המפעל

בהתאם לרגולציה, בשלב ראשון נדרש המפעל לבחון אם על פי תרחיש רעידות אדמה של המשרד להגנת הסביבה קיים סיכון לפגיעה בציבור. במידה שהתשובה חיובית, על המפעל לבצע סקר עמידות, המורכב מסקר סיסמי וסקר הנדסי. בהתאם לממצאים, יתוכנן פרויקט שיפור העמידות של המפעל.

חשוב לדעת, שפרויקט חיזוק מפעלים מפני רעידות אדמה משתנה משמעותית בין מפעל למפעל. לעיתים מדובר בפרויקט משמעותי, יקר וארוך, ולעיתים מדובר בפרויקט קטן, נקודתי וקצר. המדדים המשפיעים באופן ישיר ועקיף על היקף פרויקט החיזוק הם, בין השאר, שטחו של המפעל, גילם של המבנים, מספר המבנים וההתקנים שיש לחזק והנגישות אליהם. מדד משמעותי נוסף הוא אופן התפעול של המפעל. למבנה המפעל, רצף הייצור ושרשרת הפעילות יכולות להיות השלכות על תכנון החיזוקים ויישומם בשטח בפועל.

בשל כל אלה, ביצוע פרויקט של חיזוק מפעל חומ"ס מחייב קשר הדוק לשטח, משלב התכנון ההנדסי ועד לביצוע בפועל, לרבות מעורבות פעילה של צוות המפעל בפרויקט החיזוק. במילים אחרות: היערכות נכונה של המפעל מבחינה תפעולית, בחירה בפתרונות טכנולוגיים מדויקים וביצוע חכם בשטח יכולים להשפיע הן על עלות הפרויקט והן על משכו.

כיצד אפשר להיערך לפרויקט של חיזוק מפעל לרעידות אדמה?

יש מספר דרכים שבהן אפשר להיערך לפרויקט של חיזוק מפעלים לרעידות אדמה. ראשית, מעורבות גבוהה של המפעל כבר בשלב תכנון הפתרונות. שנית, היערכות לפער מובנה שיש בין תכנונים הנדסיים לבין המצב במפעל בשטח, ולשינויים שיש לבצע תוך כדי יישום הפתרונות, ולבסוף, קשר הדוק עם צוות הקבלן בשטח והמהנדס שלו.

כדי להבין את חשיבות המעורבות של המפעל בפרויקט, הן בשלב התכנון והן בשלב הביצוע, ולאחר שיחות שנערכו עם המשרד להגנת הסביבה והתאחדות התעשיינים, הופקה חוברת המרכזת את עיקרי הדברים עבור מנהלי מפעלי חומ"ס העומדים בפני מיזם חיזוק.

את החוברת אפשר להוריד מאתר האינטרנט "בנין הארץ – מפעלים", המרכז מידע רב בכל הנוגע לחיזוק מבנים במפעלים ומתקנים תעשייתיים. לדף באתר שממנו אפשר להוריד את החוברת לחצו כאן.

 

*אין באמור בכתבה זו בכדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או רגולטורי בנוגע להליכי חיזוק מפעלים לרעידות אדמה

אהבתם? שתפו!

על מה עוד תרצה לקרוא?