סדק בקונסטרוקציה? הזרקת אפוקסי היא הפתרון החכם

לא כל הסדקים נולדו שווים. יש סדקים במבנה שנובעים מליקויים בשלד המבנה, יש סדקים שנוצרים כתוצאה ממפגע חיצוני, ויש שנוצרים כתוצאה ממפגש של הבטון עם פגעי מזג האוויר. במקרה של ליקויים בשלד המבנה המופיעים בצורת סדקים בתקרות, קורות, עמודים ועוד, יש לברר מה מהות הסדק, ולהתאים לו טיפול הולם. כיצד מתרחשים סדקים, איך נברר אם מדובר בסדקים אסתטיים או מבניים, וכיצד הזרקת אפוקסי פותרת את הבעיה של סדקים מהותיים במבנה? שאלנו את אינג' אהוד זרצקי, מהנדס מבנים בעל מומחיות וותק של 40 שנה בתכנון מבנים, ממשרד זינגר הורוביץ בוך דיקמן, מהנדסי בניין.

כיצד נוצרים סדקים במבנה?

סדק הוא למעשה רווח קטן מאוד שיוצר נתק בחומר. כשמדובר על מבנים, סדקים יכולים להיווצר בשלד המבנה משלל סיבות: חלקם עשויים להיווצר כתוצאה מהתכווצות הבטון בתהליך התקשותו והתחזקותו, חלקם משינויי טמפרטורה, מתזוזות ושקיעות במבנה, חלקם כתוצאה מרעידות אדמה, וחלקם כתוצאה מליקויים שונים בתהליך הבנייה עצמו, בשלב התכנון או הביצוע.

לא כל הסדקים נראים אותו דבר ולא כולם מסוכנים באותה מידה. הגורמים המשפיעים על כך הם גודל הסדק ומיקומו וכן הרכיב שבו הוא קיים – כאשר חלקם מותרים לפי התקן, ואילו סדקים אחרים מהווים בעיה בשלמות השלד הקונסטרוקטיבי של המבנה, ועל כן מהווים סכנה לשלמות ולבטיחות המבנה ודורשים פתרון מדויק, מהיר ואמין.

מתכנן הקונסטרוקציה נדרש להבין את הגורמים לסדקים במבנה, להבין אם הסדקים מרמזים על בעיה חמורה יותר שאולי קיימת בשלד המבנה ועשויה לדרוש פתרון מקיף, ולהמליץ על פתרון בהתאם לניתוח הנדסי שהוא עורך, כל זאת לאחר עריכת סקר מקיף באתר ע"י הגורם המוסמך ומסירת הנתונים למתכנן. במידה שמתכנן הקונסטרוקציה קבע כי ישנה בעיה קונסטרוקטיבית בעקבות היווצרות הסדקים, יידרש טיפול באמצעות הזרקת אפוקסי בלחץ או פתרון אחר בהתאם לממצאים ולתכנון המהנדס.

מהו חומר אפוקסי ומדוע הוא יעיל למילוי סדקים?

שרף האפוקסי הוא חומר פולימרי דו רכיבי, בעל צמיגות נמוכה, המוזרק לתוך הסדק בלחץ גבוה מאוד. ההזרקה בלחץ נעשית במטרה לוודא שהחומר נע בכיוון הרצוי בתוך הסדק ומגיע ליעד במלואו. בתוך מספר ימים יתחזק האפוקסי ויחבר היטב את חלקי הבטון שנפרדו, מה שהופך אותו לפתרון מצוין לבעיות קונסטרוקטיביות הנובעות מסדקים במבנה.

לאפוקסי מספר יתרונות ההופכים אותו ליעיל מאוד במילוי סדקים:

  • חוזק הדבקה לבטון – האפוקסי נדבק לבטון בצורה מיטבית וכך מבטיח איחוד חזק מאוד של חלקי הבטון שנפרדו (ע"י הסדק).
  • חוזק לחיצה גבוה – מאפשר חוזק לחיצה גדול מזה של הבטון, מעביר היטב את מאמצי הלחיצה ברכיב הבטון לאחר התיקון.
  • חוזק מתיחה גבוה – הבטון הוא חומר בעל יכולת מתיחה מוגבלת מאוד, כך שהאפוקסי אינו מהווה גורם מחליש (יחד עם זאת לכלל הרכיב, כוחות המתיחה מתקבלים ע"י מוטות הזיון).
  • צמיגות נמוכה – תכונה חשובה ביותר של האפוקסי, שכן היא מאפשרת לחומר להגיע – בעזרת תהליך הזרקה בלחץ – גם לסדקים עמוקים ולסדקים שרוחבם קטן מאוד, אפילו חלקי מילימטר.

מהם שלבי הזרקת האפוקסי וכמה זמן אורך התהליך?

על מנת לוודא שהאפוקסי ימלא את הסדק בצורה מיטבית שתבטיח את שלמות השלד ויציבות המבנה, יש לבצע סדרת פעולות שיוצרת "תפירה" חזקה של הסדק. כדי לוודא זאת, חשוב להקפיד על צורת עבודה נכונה בכל שלבי ההזרקה – לפניה, בתהליך ההזרקה עצמו ובבקרה המתבצעת בסיום:

  1. ניטור הסדקים: בשלב הראשון יש לבצע ניטור של הסדקים, כלומר בדיקה וסימון של מיקום הסדקים על גבי הרכיב הסדוק (בד"כ יסומנו בצבע בסמוך לסדק), וכן מדידת רוחבם ועומקם של הסדקים באמצעות ציוד ייעודי. במקרים מיוחדים, אפשר לבצע ניטור התפתחות סדקים באמצעות טכנולוגיות מתקדמות, כמו טכנולוגיית פליטה אקוסטית, המסוגלות לתת אינדיקציה לגבי התפתחות הסדקים – אם הם מתפתחים בצורה מינורית ויציבה או בצורה המסכנת את המבנה. הבנה מלאה של גודל הסדק, מיקומו והתפתחותו היא השלב הראשון והחשוב ביותר לפני קבלת החלטה בדבר הטיפול המתאים.
  2. מפרט טכני והנחיות: לאחר ניתוח מעמיק של מצב הסדק ע"י מתכנן הקונסטרוקציה, הוא יכין מפרט טכני הכולל הנחיות מפורטות של כל העבודות הנדרשות לצורך איטום הסדק, החל משלב ההכנה, דרך ההזרקה עצמה ועד לבקרת ביצוע ע"י המתכנן והמפקח, פירוט החומרים הנדרשים לצורך ההזרקות ודרישות טכניות לגביהם, וכן אישור שהקבלן מוסמך לביצוע העבודה.
  3. הכנה להזרקה: כדי להזריק את האפוקסי באופן מיטבי יש לבצע מספר פעולות שיאפשרו תפירה מלאה של הסדק מכל הכיוונים. תחילה יש לחשוף את הסדק לכל אורכו ולחרוץ אותו באמצעות דיסק יהלום לעומק של 5 מ"מ, לאחר מכן יש לקדוח חורים לצידי הסדק ולאורכו במרווחים של 30 ס"מ ובזווית של 45 מעלות, כך שפיות ההזרקה יחדרו לסדק משני צידיו והאפוקסי ימלא את כל החלל שנוצר. לאחר שהרחבנו מעט את הסדק ויצרנו חורים משני הצדדים, נחדיר אליהם פיות הזרקה מיוחדות ונשטוף את הסדק באמצעות טינר (מדלל).
  4. איטום: בשלב זה נבצע סגירה של הסדק ואיטומו באמצעות שפכטל אפוקסי, על מנת למנוע את יציאת חומר ההזרקה מחוץ לסדק, ולהבטיח את כניסתו לכל הסדק באופן מלא.
  5. הזרקת אפוקסי: לאחר ייבוש שפכטל האפוקסי נזריק את חומר ההזרקה הנוזלי דרך הפייה שהכנסנו באמצעות אקדחי הזרקה ייעודיים – ידניים, חשמליים או בלחץ אוויר, כאשר קצב ההזרקה ועוצמתה ניתנים לוויסות על פי הצורך. במהלך ההזרקה נוודא שהחומר נכנס לכל הסדק ע"י פתחי בקרה.

בסיום תהליך ההזרקה האפוקסי מתקשה, ומתקבל איחוי חזק ומילוי של חלל הסדק. זמן ההתקשות המקסימלי של האפוקסי הוא שבעה ימים, אך לרוב הוא יתקשה כבר קודם ובכל מקרה ההנחיה הקובעת היא זו של היצרן. במקרים מסוימים יתבצעו קידוח והוצאה של גליל בטון באזור הסדק לאחר התיקון והתחזקות האפוקסי, לצורך בדיקה ויזואלית של התיקון. התהליך כולו מתבצע ע"י צוות הפרויקט והמתכנן, ובסיומו תוציא החברה המבצעת דו"ח מסכם עם כל נתוני הביצוע, החומרים שבהם נעשה שימוש והאישורים הרלוונטיים.

מי יכול לבצע הזרקת אפוקסי? 

הזרקת אפוקסי הינה עבודה מורכבת ורגישה ולכן חייבת להתבצע ע"י צוותים ייעודיים ומוכשרים לכך תוך שימוש במכשירים, חומרים וציוד נכון. החברה המבצעת צריכה להיות מנוסה, להשתמש בסוג אפוקסי מתאים בעל תו תקן מתאים, ולהיות בעלת מוניטין ואמינות בכל הקשור לביצוע עבודות מהסוג הזה, השונות מעבודות שגרתיות בתחום המבנים.
לדברי אליאל בלום, מנכ"ל חברת "בניין הארץ" המיישמת פתרונות של הזרקות אפוקסי לסדקים, "השילוב בין מהנדס שמכיר היטב את אופני הטיפול בסדקים לבין חברה מנוסה ומקצועית ביישום הפתרון של הזרקת אפוקסי הכרחי לצורך השגת תוצאות טובות. העבודה שלנו עם מהנדסים מנוסים כמו אהוד זרצקי מאפשרת תהליך מדויק עם בקרה תהליכית. כך, למשל, בעבודה על פרויקט של בניין שהיה עדיין בתהליך בנייה, התגלה סדק בתקרה יצוקה. אהוד זיהה שהסדק נוצר בעקבות הרטבה לקויה של החומר בתהליך האשפרה של הבטון. בהתאם לממצאים הוחלט על הזרקת אפוקסי, העבודה המשותפת אפשרה את פתרון הבעיה במהירות, וניתן היה להמשיך את הבנייה ללא חשש ליציבות השלד".
גם זרצקי מדגיש את חשיבות הדיוק בביצוע של הזרקת אפוקסי לסדק: "בעבודות של חיזוק מבנים, צריכים למצוא חברה שהיא גם אמינה וגם מיומנת בסוג העבודה הספציפי הנדרש, בין אם זה הזרקת אפוקסי או חיזוק באמצעות יריעות פחמן. רק עבודה מסודרת, מקצועית ומבוקרת תבטיח ביצוע מושלם".

סדק סדק תרדוף: חשוב לזהות את הסדק ולטפל בו בזמן

סדקים במבנה אינם נדירים. בין אם מדובר בסדק שנוצר כתוצאה מתכנון או מביצוע לקוי של השלד, ובין אם מדובר בסדקים שנוצרו כתוצאה מפגעי מזג האוויר או מנזק חיצוני שנגרם למבנה, חשוב לזהות ולאפיין את הסדק ולטפל בו בהתאם. כיום, בעזרת טכנולוגיות כמו הזרקת אפוקסי לסדקים, המבוצעות בידי צוותים מיומנים, אפשר לפתור את הבעיה של סדקים במבנים באופן מהיר ואמין.

אהבתם? שתפו!

על מה עוד תרצה לקרוא?